Obec Cerenany Obec Cerenany

Veľký Gríč, Babia Hora a Oravské Beskydy
Dátum pridania 21.09.2015

Výstup na Veľký Gríč - 12. 6. 2015

Po upršaných dňoch sa počasie ustálilo a tak sa skupinka 16 turistov vybrala do neďalekého pohoria Vtáčnik. Tentokrát trochu inak, z opačnej strany bol naším cieľom impozantný vrch Veľký Gríč s n.v. 972 m. Každý, kto prechádza cez mesto Handlová smerom na Žiar nemôže prehliadnuť toto skalné bralo sopečného pôvodu. Autobusom z Čerenian sa presúvame do mesta Handlová. Pri baníckej kolónií sa cesta autobusom končí, s vodičom autobusu sa dohodneme, že trasu ukončíme v Cígli kde nás bude čakať a tak sa na pár hodín rozlúčime.

Pokračujeme po panelovej ceste, po pár minútach míňame posledné domy a červená turistická značka nás nasmeruje na pohodlný chodník. V niektorých úsekoch značka nie je dobre viditeľná a zarozprávaní sa musíme občas lepšie rozhliadnuť. Naberáme znovu správny smer a pokračujeme lesným chodníkom – popri sa nachádza upravená studnička, takže kto má málo vody môže si doplniť zásoby. Doteraz pohodlný chodník zrazu mení ráz, čo sa prejaví aj na našom dychu a spotených tričkách. Dostávame sa na lúku a po pár metroch stojíme na vrchu. Odmenou sú nádherné výhľady na Žiarsku kotlinu a mesto Handlová je ako na dlani.

Po krátkom posedení a občerstvení pri ohnisku pokračujeme po červeno značenej magistrále (pokračuje na Vtáčnik a končí na Zobore). Máme v pláne ešte jeden vyhliadkový bod preto odbočíme na modro značený chodník a pohodlne vystúpime na Biely kameň, odkiaľ sú krásne polkruhové výhľady. Z Bieleho kameňa zostúpime spať a pokračujeme modro značeným chodníkom do podhorskej dediny Cígeľ kde sa stretáme so šoférom a s pocitom pekne strávenej nedele sa vraciame domov.

Babia hora - Oravské Beskydy - 15. – 16. August 2015

Po úspešných jednodňových výstupoch majú naši turisti záujem aj o víkendové akcie, tak prečo nie. A ako sa spieva v slovenskej piesni „Na Orave dobre na Orave zdravo“ chceli sme sa presvedčiť, či to nie je len vpiesni, ale aj vskutočnosti. Asi po 3 – hod. cestovaním autami vchádzame do podhorskej dediny Oravská Polhora a ubytujeme sa vhorskej chate Slaná voda. Po neskorých raňajkách a obhliadke okolia volíme žltú turistickú značku po ktorej vystúpime na Babiu horu s n.v. 1720 m. Je zaujímavá hneď dvakrát – je to najsevernejší bod Slovenska a keď sa ocitnete na vrchu stojíte jednou nohou na Slovensku a druhou v Poľsku. No nie je to fajn byť naraz vdvoch štátoch?

Poliaci majú svoju Babiu Goru alebo aj Diablak. Babia hora je známa tým, že kedysi na ňu vystúpil pápež J. Pavol II. Zaujímavá je aj skalná polkruhová stena ako ochrana proti silným vetrom. Ale kým sme zdolali vrch, prechádzali sme popri Aleji a Hviezdoslavovej horárni – drevená pekne upravená expozícia s malým amfiteátrom. Niet sa čo čudovať, že si Hviezdoslav vybral pre napísanie svojho najznámejšieho diela Hájnikova žena práve Oravu.

Po malej prehliadke pokračujeme a za stáleho stúpania míňame viaceré odpočívadlá – v prípade nepriaznivého počasia sa možno schovať. V hornej časti chodníka sa nachádzajú 2 upravené pramene. Posledný úsek vedie dláždeným kamenným chodníkom pripomínajúcim chodníky vo Vysokých Tatrách. Namáhavý výstup s prevýšením skoro 1000 m bol odmenou s kruhovými výhľadmi na Oravu, Fatry, Tatry, Chočské vrchy, Poľské Beskydy. Tou istou trasou sa vraciame späť a po 20 km túre padla dobre výdatná večera.

Druhý deň po raňajkách sa lúčime s príjemným personálom na chate a presúvame sa do Oravského Podzámku na prehliadku Oravského hradu. Po 2 – hod. prehliadke so zaujímavým výkladom od čias panovníkov až po dnešné moderné natáčanie filmov sa dozvedáme od sprievodkyne, že sme zdolali neuveriteľných 660 schodov. A čo dodať na záver nášho víkendového výletu. Tak ako sa spieva v spomínanej piesni to je naozaj pravda a my už len dodávame, že na Orave aj krásne.

R. Kováčiková

návrat ...

Aktuálne

15.12.2021
Obec Čereňany ponúka na prenájom kancelárske priestory a skladové plochy vo svojom priemyselnom objekte.